about  /   archives  /   contact  /   subscribe  /       
Share this entry
Make this entry better

What are we missing? Is there a key link we skipped, or a part of the story we got wrong?

Let us know — we’re counting on you to help Encyclo get better.

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Key links:
Primary website:
Primary Twitter:

Editor’s Note: Encyclo has not been regularly updated since August 2014, so information posted here is likely to be out of date and may be no longer accurate. It’s best used as a snapshot of the media landscape at that point in time.

is a daily newspaper based in Orange County, Calif. It is the second-largest newspaper in California and , with a combined 356,165 print and digital subscribers as of March 2013.

The paper originated as the Santa Ana Daily Register in 1905, changing names twice more before becoming the Orange County Register in 1985. It is a part of parent company Freedom Communications, which declared bankruptcy in 2009. The Register is now owned by Aaron Kushner’s 2100 Trust, which bought the company in 2012.

After years of declining staff numbers and a shrinking print product, Kushner has invested aggressively in the paper,  and  and . Within a year, its owners they had invested $10 million to $15 million in investments. In January 2014, however, the Register laid off 32 staffers, including its four top editors. After the layoffs, the Register had about 370 employees, compared to about 200 before Kushner’s arrival. Later that year, the paper across the company meant to cut 100 jobs.

He also , the Los Angeles Register, in April 2014, as well as a set of community weeklies. Kushner said the new paper would be . The Register launched with a . In June 2014, the Long Beach Register, which had launched the previous year, was .

In April 2013, the Register instituted a hard paywall, with a price of $1 per day for digital, print, or both. The paywall includes time-based digital access, so Sunday subscribers get access to digital content only on Sundays.

Kushner is betting heavily on this strategy of targeting core readers—a bold move, given that most papers have embraced metered paywalls that allow for more casual reading. By adding pages and re-emphasizing the print product, it’s been called the anti-Advance strategy.

Kushner in November 2013, though about whether Kushner’s company, Freedom Communications, was financially solvent to run the paper after the purchase.

The Register with the nonprofit news organization Voice of OC in 2014.

Recent AndroidForMobile Lab coverage:
Feb. 23, 2018 / Laura Hazard Owen
Scroll, the $5/month news subscription startup, signs up The Atlantic, Business Insider, Fusion Media Group, Slate, and others — Scroll, the news startup from former Chartbeat CEO Tony Haile that will charge $5 per month in exchange for ad-free reading across a number of sites, has signed its first partners ahead of its launch later this year, the...
Feb. 23, 2018 / Ricardo Bilton
With in-article chat bots, BBC is experimenting with new ways to introduce readers to complex topics — Even if they haven’t changed the world in the way some hyped, chatbots have become a compelling way for news organizations to experiment with telling familiar stories in a new format. Some big challenges stand in t...
Feb. 23, 2018 / Laura Hazard Owen
Can we keep media literacy from becoming a partisan concept like fact checking? — Data & Society released a pair of reports this week — one on fake news, the other on media literacy. Nothing shocking here, but the fake news report does a good job of describing how the two conflicting definition...
Feb. 22, 2018 / Shan Wang
After years of testing, The Wall Street Journal has built a paywall that bends to the individual reader — The Wall Street Journal thinks it might know your reading habits — and your potential spending habits — better than you know them yourself. For the past couple of years, the Journal — home to one of journalismR...
Feb. 22, 2018 / Shan Wang
A 2018 survey of fact-checking projects around the world finds a booming field, with at least 149 dedicated initiatives — 23 years ago, there was Snopes.com. Now there are at least 149 dedicated fact-checking projects around the world currently active, according to the latest census from the Duke Reporters’ Lab, released Thursday. Tha...

Recently around the web, from Mediagazer:

Primary author: Sarah Darville. Main text last updated: June 12, 2014.
Make this entry better
How could this entry improve? What's missing, unclear, or wrong?
Name (optional)
Email (optional)
Explore: Quartz
Quartz logo

Quartz is an online business publication that provides reporting and analysis on the global economy. The site was launched in 2012 by Atlantic Media, owner of The Atlantic, The Wire and National Journal. The site is based in New York and has a newsroom staff of around 25 reporters, editors and developers. In building the…

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Encyclo is made possible by a grant from the Knight Foundation.
The AndroidForMobile Journalism Lab is a collaborative attempt to figure out how quality journalism can survive and thrive in the Internet age.