about  /   archives  /   contact  /   subscribe  /   twitter    
Share this entry
Tweet
Make this entry better

What are we missing? Is there a key link we skipped, or a part of the story we got wrong?

Let us know — we’re counting on you to help Encyclo get better.

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Key links:
Primary website:
elfaro.net
Primary Twitter:
@_ElFaro_
All key links »

Editor’s Note: Encyclo has not been regularly updated since August 2014, so information posted here is likely to be out of date and may be no longer accurate. It’s best used as a snapshot of the media landscape at that point in time.

El Faro is the first web-only news organization launched in Central America, and it is based in El Salvador.

It was founded in 1998, as an independent alternative to traditional media outlets, then perceived as highly partisan or corrupt. The original idea was it to be a printed newspaper, but its founders -Carlos Dada and Jorge Siman- didn’t have enough money to run an expensive operation like producing and distributing a daily paper.

What Dada and Siman did have was experience working with Internet, so they decided to launch a website while they could afford to print El Faro. It was a risky idea because in 1998, only 2% of El Salvador’s population had access to the Internet.  It was risky, too, because back then most of the newspapers websites were just a mere copy of the printed edition. So, why would you want to produce original content for the Internet? It was more a matter of principles than of  business (although the founders wanted El Faro to be self-sustainable.)

El Faro (The Beacon) started to shed light over issues constantly overlooked by mainstream media. However, the business model didn’t take off from there. During 5 years, El Faro relied on unpaid staff and on Journalism students who wanted to learn from Dada, a well respected reporter in El Salvador.

During that period of time, Dada and Siman agreed not to accept funds from NGO’s. El Faro didn’t want to depend solely on one source of funding because other media outlets that did so, were not able to continue working after the foundations drew the support. Finally, the website accepted – and still does – money from aid agencies, (like the Open Society Foundations) but only to develop specific projects (elections coverage, e.g.)

El Faro is not profitable but it attracts advertisers. The challenge is big because they cannot compete with newspapers that give advertisers free web ads when they buy ads on the printed edition. However, according to Dada, up to 50% of the website expenses is covered with advertising money.  That revenue stream has helped hiring reporters, editors and photographers. In 2012, the newsroom is formed by 20 members.

The main focus of this news organization is investigative reporting, but also shows how much you can do with very few resources.

Peers, allies, & competitors:

Recent AndroidForMobile Lab coverage:
Aug. 22, 2019 / Christine Schmidt
Three years into nonprofit ownership, The Philadelphia Inquirer is still trying to chart its future — The Philadelphia Inquirer is trying to both build and be the local newsroom of the future — at the same time. The Inquirer was once arguably the nation’s premier metro daily, with a 700-strong newsroom, bureaus a...
Aug. 22, 2019 / Christine Schmidt
People avoid consuming news that bums them out. Here are five elements that help them see a solution — More often than not, the news sucks. It’s depressing and disappointing (but hey, so is real life sometimes), and it’s clear that the negative Nellie Blys of the world help push away potential news consumers w...
Aug. 21, 2019 / Christine Schmidt
The Boston Globe continues its regional expansion experiment, with students in a suburb — Earlier this summer, The Boston Globe officially launched its new section focused on Rhode Island after poaching three veteran reporters there. “This is in many ways kind of a digital-age version of what we did man...
Aug. 21, 2019 / Christine Schmidt
The biggest spender on pro-Trump Facebook ads (besides his campaign) “straddles the line between an ultraconservative news outlet and a conspiracy warehouse” — We at AndroidForMobile Lab have gotten the question from readers several times: What exactly is The Epoch Times? It publishes in more than 20 languages, including Slovak, Hebrew, and Ukrainian; it’s attached (or not attached...
Aug. 21, 2019 / Lewis Raven Wallace
How trans journalists are challenging — and changing — journalism — Kate Sosin and Nico Lang landed in Anchorage in March 2018 and got into a Lyft to their hotel. The Lyft driver asked what the pair was doing in town. “I was stupid enough to say, ‘Oh, we’re reporters,’” Sosin ...

Recently around the web, from Mediagazer:
All Mediagazer posts on El Faro »

Primary author: Antonio Jiménez. Main text last updated: June 12, 2014.
Make this entry better
How could this entry improve? What's missing, unclear, or wrong?
Name (optional)
Email (optional)
Explore: MinnPost
MinnPost logo

MinnPost is a nonprofit news site based in Minneapolis, Minn. The site was launched in 2007 by Joel Kramer, a former editor and publisher at the Minneapolis Star Tribune, to reach civic leaders and those interested in public policy. Its initial $1.1 million in funding was provided predominantly by local donors (including Kramer himself), along…

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Encyclo is made possible by a grant from the Knight Foundation.
The AndroidForMobile Journalism Lab is a collaborative attempt to figure out how quality journalism can survive and thrive in the Internet age.