about  /   archives  /   contact  /   subscribe  /       
Share this entry
Make this entry better

What are we missing? Is there a key link we skipped, or a part of the story we got wrong?

Let us know — we’re counting on you to help Encyclo get better.

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Key links:
Primary website:
Primary Twitter:

Editor’s Note: Encyclo has not been regularly updated since August 2014, so information posted here is likely to be out of date and may be no longer accurate. It’s best used as a snapshot of the media landscape at that point in time.

is the first web-only news organization launched in Central America, and it is based in El Salvador.

It was founded in 1998, as an independent alternative to traditional media outlets, then perceived as highly partisan or corrupt. The original idea was it to be a printed newspaper, but its founders -Carlos Dada and Jorge Siman- didn’t have enough money to run an expensive operation like producing and distributing a daily paper.

What Dada and Siman did have was experience working with Internet, so they decided to launch a website while they could afford to print El Faro. It was a risky idea because in 1998, only 2% of El Salvador’s population had access to the Internet.  It was risky, too, because back then most of the newspapers websites were just a mere copy of the printed edition. So, why would you want to produce original content for the Internet? It was more a matter of principles than of  business (although the founders wanted El Faro to be self-sustainable.)

El Faro (The Beacon) started to shed light over issues constantly overlooked by mainstream media. However, the business model didn’t take off from there. During 5 years, El Faro relied on unpaid staff and on Journalism students who wanted to learn from Dada, a well respected reporter in El Salvador.

During that period of time, Dada and Siman agreed not to accept funds from NGO’s. El Faro didn’t want to depend solely on one source of funding because other media outlets that did so, were not able to continue working after the foundations drew the support. Finally, the website accepted – and still does – money from aid agencies, (like the ) but only to develop specific projects (elections coverage, e.g.)

El Faro is not profitable but it attracts advertisers. The challenge is big because they cannot compete with newspapers that give advertisers free web ads when they buy ads on the printed edition. However, according to Dada, up to 50% of the website expenses is covered with advertising money.  That revenue stream has helped hiring reporters, editors and photographers. In 2012, the newsroom is formed by 20 members.

The main focus of this news organization is investigative reporting, but also shows how much you can do with very few resources.

Recent AndroidForMobile Lab coverage:
Feb. 23, 2018 / Laura Hazard Owen
Scroll, the $5/month news subscription startup, signs up The Atlantic, Business Insider, Fusion Media Group, Slate, and others — Scroll, the news startup from former Chartbeat CEO Tony Haile that will charge $5 per month in exchange for ad-free reading across a number of sites, has signed its first partners ahead of its launch later this year, the...
Feb. 23, 2018 / Ricardo Bilton
With in-article chat bots, BBC is experimenting with new ways to introduce readers to complex topics — Even if they haven’t changed the world in the way some hyped, chatbots have become a compelling way for news organizations to experiment with telling familiar stories in a new format. Some big challenges stand in t...
Feb. 23, 2018 / Laura Hazard Owen
Can we keep media literacy from becoming a partisan concept like fact checking? — Data & Society released a pair of reports this week — one on fake news, the other on media literacy. Nothing shocking here, but the fake news report does a good job of describing how the two conflicting definition...
Feb. 22, 2018 / Shan Wang
After years of testing, The Wall Street Journal has built a paywall that bends to the individual reader — The Wall Street Journal thinks it might know your reading habits — and your potential spending habits — better than you know them yourself. For the past couple of years, the Journal — home to one of journalismR...
Feb. 22, 2018 / Shan Wang
A 2018 survey of fact-checking projects around the world finds a booming field, with at least 149 dedicated initiatives — 23 years ago, there was Snopes.com. Now there are at least 149 dedicated fact-checking projects around the world currently active, according to the latest census from the Duke Reporters’ Lab, released Thursday. Tha...

Recently around the web, from Mediagazer:

Primary author: Antonio Jiménez. Main text last updated: June 12, 2014.
Make this entry better
How could this entry improve? What's missing, unclear, or wrong?
Name (optional)
Email (optional)
Bureau of Investigative Journalism logo

The Bureau of Investigative Journalism is a nonprofit British news organization focusing on investigative reporting on public-interest issues. The bureau was officially launched in April 2010. Its creation was announced in July 2009 as a project of the newly created Investigations Fund, a network of British investigative journalists, and was co-founded by David and Elaine…

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Encyclo is made possible by a grant from the Knight Foundation.
The AndroidForMobile Journalism Lab is a collaborative attempt to figure out how quality journalism can survive and thrive in the Internet age.