about  /   archives  /   contact  /   subscribe  /       
Share this entry
Make this entry better

What are we missing? Is there a key link we skipped, or a part of the story we got wrong?

Let us know — we’re counting on you to help Encyclo get better.

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Key links:
Primary website:
Primary Twitter:

Editor’s Note: Encyclo has not been regularly updated since August 2014, so information posted here is likely to be out of date and may be no longer accurate. It’s best used as a snapshot of the media landscape at that point in time.

is the first web-only news organization launched in Central America, and it is based in El Salvador.

It was founded in 1998, as an independent alternative to traditional media outlets, then perceived as highly partisan or corrupt. The original idea was it to be a printed newspaper, but its founders -Carlos Dada and Jorge Siman- didn’t have enough money to run an expensive operation like producing and distributing a daily paper.

What Dada and Siman did have was experience working with Internet, so they decided to launch a website while they could afford to print El Faro. It was a risky idea because in 1998, only 2% of El Salvador’s population had access to the Internet.  It was risky, too, because back then most of the newspapers websites were just a mere copy of the printed edition. So, why would you want to produce original content for the Internet? It was more a matter of principles than of  business (although the founders wanted El Faro to be self-sustainable.)

El Faro (The Beacon) started to shed light over issues constantly overlooked by mainstream media. However, the business model didn’t take off from there. During 5 years, El Faro relied on unpaid staff and on Journalism students who wanted to learn from Dada, a well respected reporter in El Salvador.

During that period of time, Dada and Siman agreed not to accept funds from NGO’s. El Faro didn’t want to depend solely on one source of funding because other media outlets that did so, were not able to continue working after the foundations drew the support. Finally, the website accepted – and still does – money from aid agencies, (like the ) but only to develop specific projects (elections coverage, e.g.)

El Faro is not profitable but it attracts advertisers. The challenge is big because they cannot compete with newspapers that give advertisers free web ads when they buy ads on the printed edition. However, according to Dada, up to 50% of the website expenses is covered with advertising money.  That revenue stream has helped hiring reporters, editors and photographers. In 2012, the newsroom is formed by 20 members.

The main focus of this news organization is investigative reporting, but also shows how much you can do with very few resources.

Peers, allies, & competitors:

Recent AndroidForMobile Lab coverage:
July 22, 2019 / Joshua Benton
By running unwitting PR for Jeffrey Epstein, Forbes shows the risks of a news outlet thinking like a tech platform — A technology company, anxious to grow its userbase and hungry for content, settles on a bargain: It’ll let people publish anything they want, directly on the platform. It used to be that only a select few had that ...
July 22, 2019 / Christine Schmidt
“Trust cannot be repaired without truth”: Pew crunched the numbers on faltering trust in government, journalists, and more — It’s not just the media institutions — Americans’ trust in the federal government, and each other, is dropping. But they do think it’s important to repair the relationships (and they shared some ideas...
July 22, 2019 / Laura Hazard Owen
Can’t read just one: Slate’s daily advice columns are strange, funny, deep, and increasingly a major traffic driver for the site — Twincest, “I am bothered that the dog now has my daughter’s name,” did I cause a woman to get hit by a car, how do I stop my 4-year-old son from playing with my nipples, my dying friend’s husband ...
July 19, 2019 / Joshua Benton
O, a meaning! — It is difficult to imagine a more daunting task for a newspaper editor than planning the next day’s front page when the world has just witnessed humanity’s crowning achievement: the successful landing of two ...
July 19, 2019 / Laura Hazard Owen
“There is no Wirecutter for the poor,” but if there were, what would it look like? — There’s no dearth of informative content for affluent readers — see the surge of coverage of Amazon’s Prime Day earlier this week, when countless news organizations and websites trotted out their guides to ...

Recently around the web, from Mediagazer:

Primary author: Antonio Jiménez. Main text last updated: June 12, 2014.
Make this entry better
How could this entry improve? What's missing, unclear, or wrong?
Name (optional)
Email (optional)
Explore: TBD
TBD logo

TBD was a local news site serving the Washington, D.C., area. It was owned by Allbritton Communications, owner of Politico and the local TV station WJLA, and headquartered in Arlington, Va. TBD launched in August 2010 as a general-interest community news site. After an abrupt staff reduction in February 2011, it was scaled back to an…

Put Encyclo on your site
Embed this Encyclo entry in your blog or webpage by copying this code into your HTML:

Encyclo is made possible by a grant from the Knight Foundation.
The AndroidForMobile Journalism Lab is a collaborative attempt to figure out how quality journalism can survive and thrive in the Internet age.
xn--e1agzba9f.com

https://agroxy.com

подробно biceps-ua.com