• Lab
  • AndroidForMobile Foundation at
    HOME
              
    LATEST STORY
    Bad news from Mashable, BuzzFeed, and Vice shows times are rough for ad-supported digital media
    ABOUT                    SUBSCRIBE
    July 3, 2014, 11:50 a.m.

    This Week in Review: Questions on Facebook’s experiment, and a knockout blow to Aereo

    Plus: Verdicts in the News Corp. phone hacking scandal, jailed journalists in Egypt, and the rest of the news about the news from the past fortnight.

    This week’s essential reads: The key pieces from the past couple of weeks are on the ethics of Facebook’s experiment, the Columbia Journalism Review’s on Jeff Bezos’ plan for The Washington Post, and of News Corp.’s phone hacking scandal and British tabloid journalism culture.

    The review has been off the last two weeks, so this week’s review covers the past couple of weeks.

    Facebook’s ethically dubious experiment: Facebook was under fire again this week for collecting data from its users without their knowledge, this time in conjunction with Cornell University professors for an experiment on the influence of Facebook’s News Feed on its users’ emotions. The , which was published in May, involved skewing what nearly 700,000 users saw for a week in their News Feeds with more positive or negative words and then measuring the positivity and negativity in their own posts.

    The Atlantic’s Robinson Meyer has a of the procedural and ethical details behind the study: Cornell’s institutional review board, which reviews all research the university does involving human subjects, wasn’t involved until after the experiment was finished. And as Forbes’ Kashmir Hill , the statement in Facebook’s terms of service that it can use its users’ data for research wasn’t added until after the study was conducted. It’s not clear what review the study did get — in , Facebook said it conducted an “internal review” of the study. The Atlantic’s Adrienne LaFrance also  on the misgivings of the study’s editor as well as her reasons for approving it.

    Gigaom’s Mathew Ingram of the criticism and defenses of the study’s ethics from people within and outside Facebook. British regulators said on the study, and Facebook executive Sheryl Sandberg  on the company’s behalf — not for the study itself, but for communicating it poorly. One of the study’s authors, Facebook data scientist Adam Kramer, while apologizing for “any anxiety it caused” and noting that Facebook’s internal review processes have improved since the study was conducted.

    Numerous writers condemned Facebook’s callousness in running the study, including of Techdirt, of Time, of Slate, and of Techcrunch. Wired’s argued that the study reminds us that “Facebook as a company trades in information, not people,” and both of The Guardian and of PandoDaily warned that the study indicates Facebook’s immense power and its willingness to use that power for ignoble ends.

    Several researchers published defenses of Facebook: The University of Texas’ Tal Yarkoni that concerns about Facebook manipulating its users’ experience are overblown because the News Feed is an entirely artificial environment, the site of constant manipulation. Northeastern’s Brian Keegan that “every A/B test is a psych experiment.” And in a more measured post, Microsoft researcher danah boyd said that has narrowly focused on Facebook because it provided a concrete point on which to focus their anxiety about big data.

    Sociologist Zeynep Tufekci against those defenses, arguing that the concern about manipulation is a legitimate one: “it is clear that the powerful have increasingly more ways to engineer the public,” she wrote. “That, to me, is a scarier and more important question than whether or not such research gets published.” Design researcher Sebastian Deterding had the of the study, explaining the clash of opinions as a collision between understandings of the study as academic research and as social media A/B testing. At The Atlantic, Sara Watson said the of whether data science can consider itself a science.

    Sociologist Janet Vertesi said this study of increasing corporate funding of academic research. Microsoft researcher Kate Crawford to be made opt-in, and at Wired, Evan Selinger and Woodrow Hertzog of a “People’s Terms of Service Agreement.”

    aereo

    A big court win for broadcast: Aereo, a startup that allowed users to pay to stream over-the-air television by renting tiny antennas, last week in a big victory for broadcasters. In its majority decision, the court stated that Aereo was not so much an equipment provider (as the company claimed) as a cable system that transmitted copyrighted content. Cable carriers have to pay retransmission fees for the over-the-air networks they broadcast, which Aereo was trying to avoid. Aereo in the wake of the decision while it determines if it can find a way to continue, while its streaming-TV competitors on its spot in the market.

    Techdirt’s , Public Knowledge attorney , and Notre Dame law professor all critiqued the legal foundations of the decision, concluding that its vague definition of why Aereo was substantially like a cable system provides little guidance for future cases and leaves the door open for a raft of legal challenges and differing conclusions. At The Guardian, Julian Sanchez that if future courts don’t care much about technological differences between Aereo and cable systems, the ruling’s precedent could endanger a whole range of cloud-based services, and Vox’s Timothy B. Lee about the perilous future of cloud storage. Gigaom’s Derrick Harris said the won’t be as severe as feared, but DVR could be challenged.

    Fox has  the Aereo decision to support its case against a streaming-TV service by Dish, and Variety’s Ted Johnson at several possible outcomes from the ruling: rising TV bills and retransmission fees, more timidity among startups, and a broader legal definition of what constitutes a “public performance.” Forbes’ Sarah Jeong said we’ve lost as a result of this ruling.

    Recode’s Peter Kafka said that while the decision helps the TV industry in the short run, it , since a legal Aereo would have pushed it to innovate more aggressively in light of its inevitable disruption. Instead, he said, “they’ll be sticking with lucrative business as usual for now. Pretty sure we’ve seen this show before.” Michael Learmonth of the International Business Times . At the Columbia Journalism Review, Sarah Laskow said with the ruling, since a decision in Aereo’s favor may have eventually meant reduced retransmission fee revenue or even a move by the networks to pay TV.

    Resolution and continued questions in hacking case: After at least three years at the center of the British media spotlight, News Corp’s phone hacking scandal reached something resembling a denouement last week, when the trial of two of its principal figures of Rebekah Brooks and the conviction of her deputy, Andy Coulson, on a conspiracy charge. Brooks, the former head of Rupert Murdoch’s British newspaper holdings, by her acquittal News Corp might deploy her to Australia. Coulson, the former editor of the now-defunct News Corp tabloid News of the World, was hired as Prime Minister David Cameron’s spokesman in 2010, a move for which Cameron .

    News Corp’s trouble is certainly not over, though. Scotland Yard in their investigation into the phone-hacking case, and in the U.S., whether anyone from the company may have broken American law. The Daily Beast’s Peter Jukes that the FBI has 80,000 emails from News Corp’s New York servers, and the Columbia Journalism Review’s Ryan Chittum said that while it will take quite a bit of firepower to go after Murdoch, .

    At USA Today, Michael Wolff  how Murdoch was distanced from Brooks’ and Coulson’s trial, and The New Yorker’s Ken Auletta whether the British tabloid press will be chastened by the embarrassment that the trial was for their industry. At The Guardian, Suzanne Moore said the scandal  between British journalists and politicians, and The Economist said it of the British press.

    The Telegraph argued that the trial was an that ultimately showed there isn’t a conspiracy among the press against the public, but in a , The Guardian’s Nick Davies said that despite the not-guilty verdicts, the News Corp newspaper empire’s was on full display. The Independent’s Cahal Milmo and James Musick also , emphasizing its willingness to cut ethical corners in order to land scoops.

    The Guardian also that the era in which the British tabloid insisted that there was no right to privacy had ended. “In its place should come respect for the universal right to privacy, honoured by all those who wield power – a mighty news company no less than the state itself,” the editorial stated. The Guardian’s media columnist, Roy Greenslade, for its shoddy coverage of the case.

    al-jazeera-journalists-trial-egypt-ap

    Egypt jails three journalists: Three Al Jazeera English journalists who had been arrested in Egypt in December were sentenced last week to seven to 10 years in prison on dubious terrorism-related charges after a surreal and chaotic trial. The Guardian had a of the verdict, while The New York Times by the U.S. government.

    Journalists around the world , including in London. The Committee to Protect Journalists as a politicized result with no connection to the law, asserting that “Egypt cannot be allowed to normalize its international relationships so long as it continues to jail journalists.” Despite the pressure from numerous Western governments, Egyptian president Abdel Fattah el-Sisi said he .

    Reading roundup: A few of the other stories and discussions that have merited some attention over the past couple of weeks:

    — Poynter’s Andrew Beaujon that The New York Times will close more than half of its blogs, including its aggregative news blog The Lede, as part of a long move away from blogs at the paper. Gigaom’s Mathew Ingram that The Times will lose some of the innovative drive that came with the blogs, though Times public editor Margaret Sullivan said moving away from blogs for The Times to encourage continual experimentation, as long as its journalists can integrate what they’ve learned from them into the rest of their work. Blogging pioneer Dave Winer said The Times’ blogs because they were edited and impersonal, while PandoDaily’s David Holmes that we shouldn’t worry about what’s blogging and what’s not.

    — SCOTUSblog, one of the top sources of U.S. Supreme Court news and analysis, had its appeal for a congressional press pass from the Senate Daily Press Gallery denied last week based on concerns about it independence from the law practice of its publisher, Tom Goldstein. Goldstein of his site’s credentialing case, one echoed by Talking Points Memo’s and Techdirt’s . The Columbia Journalism Review of SCOTUSblog’s application to the Senate press gallery to critique the gallery’s decision. SCOTUSblog also got .

    — Upworthy for its preferred metric, attention minutes, which focuses on time spent on a site rather than number of visits or shares. BuzzFeed explained , and Digiday’s , the Columbia Journalism Review’s , and Gigaom’s  all looked at what other publishers think of using attention as a primary metric.

    — Finally, the Columbia Journalism Review into Jeff Bezos’ efforts to restore The Washington Post’s global ambition. It’s a lengthy, well-reported look at some important changes underway there.

    Photo of Facebook dislike by used under a Creative Commons license. Photo of Al-Jazeera English producer Baher Mohamed, acting Cairo bureau chief Mohammed Fahmy, and correspondent Peter Greste by AP/Heba Elkholy.

    POSTED     July 3, 2014, 11:50 a.m.
    SHARE THIS STORY
       
    Show comments  
    Show tags
     
    Join the 45,000 who get the freshest future-of-journalism news in our daily email.
    Bad news from Mashable, BuzzFeed, and Vice shows times are rough for ad-supported digital media
    The rapid growth of Google and Facebook continues to take its toll on digital media companies.
    Asking members to support its journalism (no prizes, no swag), The Guardian raises more reader revenue than ad dollars
    The Guardian revamped its ask and its membership offerings — moving from 12,000 members in the beginning of 2016 to 300,000 today.
    Beating the 404 death knell: Singapore news startups struggle to cover costs and find their footing
    Political news reporting doesn’t seem to be holding up well as a business in the city-state. And it’s even harder when you’re seen as “alternative” media.
    на сайте 4football.com.ua